Petra Rubens, Talent4People

"Prille samenwerking groeide uit tot hecht partnership"

Toen Petra Rubens enkele jaren geleden ook loonverwerking aan de HR-dienstverlening van haar bedrijf Talent4People toevoegde, stootte ze tijdens een zoektocht op internet op het concept JESS. "Eén gesprek met de mensen van JESS én ik was overtuigd", vertelt ze. "We delen dezelfde bedrijfswaarden waarbij maatwerk en een open, persoonlijke communicatie centraal staan." De prille samenwerking van het begin groeide uit tot een hecht partnership met wederzijds vertrouwen.

Met de opstart van Talent4People in januari 2012 realiseerde Petra Rubens uit Beverlo-Beringen haar grote droom. "Jarenlang was ik internationaal actief als HR-manager voor multinationals, waaronder de gerenommeerde holding Berkshire Hathaway van Warren Buffet. "Het frustreerde me steeds meer dat ik vooral met cijfers bezig was en veel minder met mensen. Uiteindelijk hakte ik de knoop door en ben ik gestart met Talent4People. Dit gebeurde letterlijk vanaf nul aan de keukentafel. Aangezien ik een economische achtergrond combineer met HR, beschik ik over een interessant profiel. Mensen worden in een onderneming terecht als de meest waardevolle activa beschouwd. Toch zijn ze onvermijdelijk ook een kost die kritisch moet geëvalueerd worden. Met mijn economische achtergrond streef ik in het belang van onze klanten naar een goed evenwicht tussen beide invalshoeken."

Externe personeelsdienst

Met Talent4People presenteert Petra Rubens zich als externe personeelsdienst voor KMO’s en groeibedrijven. "Een totaalservice was vanaf het begin mijn streefdoel. Uiteraard realiseer je dat niet vanaf de eerste dag. Daarom begon ik met de pijler ‘werving & selectie’. Vanuit deze activiteit groeide ik door naar advies en begeleiding. Uiteraard komt dan al snel het loonpakket in het vizier. Stapsgewijs steeg bij mijn klanten het aantal vragen over lonen. Veel klanten waren niet tevreden over de dienstverlening van hun sociaal secretariaat. Ze hadden weinig vertrouwen in de loonbriefjes die ze ontvingen. Ze kregen van hun eigen sociaal secretariaat geen duidelijke antwoorden op hun vragen, waarna wij werden ingeschakeld om dit verder te onderzoeken en te optimaliseren. Na een tijdje hebben we dan maar beslist om zelf loonverwerking aan te bieden. Op die manier waren we zeker dat we onze klanten volledig konden ontzorgen met een correcte loonservice."

Dienstenchequeonderneming

Intussen was Talent4People ook erkend als dienstenchequeonderneming. "Hiermee streven we naar extra toegevoegde waarde voor onze klanten. De zaakvoerders van de KMO’s waarvoor we werken, hebben in hun privésituatie nood aan huishoudhulp. Terwijl we amper promotie maken voor deze nieuwe activiteit, groeiden we inmiddels al tot meer dan 35 medewerkers. Onze focus ligt op kwaliteit en een samenwerking op lange termijn. Op enkele jaren tijd bouwden we ook voor deze pijler een stabiel klanten- en werknemersbestand uit."

Loonverwerkingssoftware

Na de beslissing om loonverwerking aan te bieden, was er uiteraard nood aan loonverwerkingssoftware. "Wij zijn een te klein speler om zelf software te laten ontwikkelen. Na een zoektocht op internet praatte ik met een aantal mogelijke partijen. Eerder dan de specifieke functionaliteiten van het programma zocht ik naar een potentiële partner die onze bedrijfswaarden deelt. Wij staan voor een proactieve en persoonlijke aanpak op maat. Bij JESS trof ik dezelfde bedrijfsfilosofie aan. De knoop was zeer snel doorgehakt."

Zelf in eigen hand

Hoewel Petra Rubens nu uitermate tevreden is over de samenwerking met JESS, liep dit niet meteen van een leien dakje. "Aanvankelijk kregen we slechts beperkt toegang tot de software HRMS. Zo waren er bepaalde functionaliteiten die wij als beginners in de software nog niet meteen mochten gebruiken. Al deze zaken werden dan voor ons uitgevoerd. Omdat wij graag zelf alles in eigen handen hebben, werkte dit voor ons eerder beperkend en wekte dit bij mijn medewerkers wat frustraties op. Achteraf begrijp ik wel waarom ze kiezen voor deze aanpak. Ze willen zeker zijn dat je de inhoudelijke expertise in huis hebt en dat je het aankan. Bovendien leer je op die manier stapsgewijs de diepte van het programma kennen. Momenteel zitten we in die fase. Onze prille samenwerking is uitgegroeid tot een hecht partnership met een groot wederzijds vertrouwen. Zij weten dat mijn dossierbeheerders de materie tot in de puntjes beheersen, wij weten op onze beurt dat we met HRMS een compleet en gebruiksvriendelijk loonpakket in huis hebben."

Met twee weet je meer dan alleen

Petra Rubens is vooral te spreken over de onderlinge communicatie met de medewerkers van JESS. "Zowel op vlak van IT als inhoudelijk heb ik echt het gevoel dat ze naar ons luisteren. De communicatie is open, hartelijk en zeer persoonlijk. Zoiets is met een grote softwareleverancier ondenkbaar. Het is ook bijzonder fijn om te zien dat onze suggesties voor de verdere softwareontwikkeling steeds ernstig worden genomen. Op inhoudelijk vlak vormt het een extra geruststelling dat er nog een andere partij bestaat die als kritisch klankbord fungeert. Met twee weet je altijd meer dan alleen."

Bezoek de website van Talent4People!