Pascale Hendrickx van P-Assist waardeert de formule van JESS

"Heb eenmanszaak, maar voel me nooit alleen"

Na meer dan 26 jaar te hebben gewerkt voor een groot sociaal secretariaat, vond Pascale Hendrickx het tijd voor iets anders. Ze raakte overtuigd door het concept van Je Eigen Sociaal Secretariaat (JESS) én de bijhorende online software HRMS, waarna ze de stap naar het zelfstandig ondernemerschap waagde. Iets meer dan een jaar later glundert ze van trots: "Mijn klanten waarderen enorm mijn persoonlijke aanpak. JESS geeft mijn eenmanszaak de noodzakelijke stevige fundamenten."

Vooraleer uiteindelijk de stap te zetten naar P-Assist - de naam van haar eigen bedrijfje als sociale dienstverlener -, doorliep Pascale Hendrickx een heel denkproces. Een goedbetaalde job met veel zekerheid zet je niet zomaar aan de kant. "Het knaagde al langer", vertelt ze. "Ik haalde te weinig persoonlijke voldoening bij mijn vorige werkgever", vertelt ze. "Grotere bedrijven streven naar een integrale klantenbediening door specialisten met talrijke functies achter de schermen. Dat stond haaks op mijn streven naar directe klantencontacten. Des te meer ik in het bedrijf doorgroeide, des te minder kreeg ik de kans om te doen waar ik van hou. Ik wil in de frontlinie staan en de klant rechtstreeks in de ogen kijken. En dan spreek ik niet over sales, want loonadministratie en de bijhorende wetgeving zijn inhoudelijk echt mijn ding. Verkoop is veel te oppervlakkig."

Niet meteen de juiste optie

Toen ze de mogelijke opties na een eventueel ontslag overliep, zag ze niet meteen iets dat haar aansprak. "Veel zelfstandige loonverwerkers werken in-house bij één klant. Ze blijven dan één of twee jaar en nemen ter plaatse de loonadministratie op zich. Dat had ik voor mezelf als zelfstandige ondernemer niet meteen in gedachten. Een andere mogelijkheid was consultancy. Daar stelde ik al snel vast dat KMO’s hier niet voor betalen. Ze willen een firma die hun loonadministratie doet én hen tegelijkertijd goed adviseert. Ze schakelen hiervoor geen tweede partij in die ze ook nog eens moeten betalen."

JESS en HRMS leren kennen

Stilaan voelde Pascale de moed in haar schoenen zakken en legde ze zich neer bij een verlengd verblijf bij haar toenmalige werkgever. "Gelukkig leerde ik toen het concept JESS en de bijhorende software HRMS kennen. Het verhaal sprak me enorm aan. JESS staat voor de inhoudelijke ondersteuning achter de schermen, HRMS is de bijhorende online software. De mensen achter JESS namen uitgebreid de tijd om het concept toe te lichten. En als je iets van loonadministratie afweet, dan zie je meteen dat HRMS goed zit. Het programma is echt ontwikkeld vanuit de dossierbeheerders zelf. Bovendien moet je als starter niet investeren in eigen servers of softwarelicenties. Je betaalt een klein bedrag per verwerkte loonbrief. Bovendien krijg je dankzij de kwartaalafrekeningen eerst de kans om zelf de betaling van je facturen af te wachten. Een betere ondersteuning, kan je als starter moeilijk krijgen. Anders had ik gewoonweg niet begonnen."

Commercieel succes

Al snel na de start van P-Assist, voelde Pascale dat het ook commercieel goed zat. Dankzij mond-totmondreclame groeide het klantenbestand al snel uit tot een mooie portfolio. "Ik richt me vooral op KMO’s met enkele medewerkers. Mijn grootste klant heeft vijftien mensen op de loonlijst staan. Bij grotere sociale dienstverleners of sociale secretariaten staan deze kleine klanten helemaal onderaan de ladder. Vaak hebben ze zelfs geen toegewezen dossierbeheerder. Als ze dan toch eens een gezicht te zien krijgen, dan is het een junior medewerker die pas van de schoolbanken komt met beperkte kennis en weinig ervaring. Wanneer een bedrijfje met mij samenwerkt, dan krijgen ze een rechtstreeks persoonlijk contact met iemand die over zeer veel ervaring beschikt op alle mogelijke vlakken inzake loonadministratie en sociale wetgeving. Bovendien: ik spring voor mijn klanten. Wanneer ze me nodig hebben, dan sta ik er. Ik ondersteun hen bij al hun contacten met de sociale inspectie, de RVA, VDBA, verzekeringsmaatschappijen en boekhoudkantoren."

Persoonlijke waardering

Ook persoonlijk voelt Pascale heel wat voldoening in haar nieuwe uitdaging. "Alles gaat me voor de wind. Ik voel me echt gewaardeerd door mijn klanten. De afgelopen maanden heb ik al meer welgemeende ‘dankuwels’ gekregen van klanten dan de 26 jaar voordien."

Succesformule

Zowel over het concept JESS als de software HRMS is Pascale zeer te spreken. "Het is een succesformule. De software geeft mij als dossierbeheerder bijzonder veel controle. Het programma neemt geautomatiseerd veel taken op zich, maar je kan het proces goed opvolgen en vooraf controleren wat je gaat versturen. Bovendien heb je voortdurend een helder overzicht. Alles is netjes opgedeeld in handige tabbladen. Met één blik zie je de belangrijkste gegevens. Je voelt echt dat de software is ontwikkeld met de KMO als eindklant voor ogen. Dankzij deze eenvoud kan je er ook meteen mee aan de slag. De opleiding bestond uit enkele namiddagen, waarbij je meteen met het programma begint te werken. Je hoeft geen dikke cursus door te ploegen. Als je als beginneling tijdens deze sessies op een struikelblok stuit, krijg je meteen toelichting. Heel hands-on allemaal."

Verhaal staat niet stil

Het verhaal van HRMS staat bovendien niet stil. "Deze software verwerkt voor mij en voor andere dienstverleners en sociale secretariaten maandelijks tienduizenden loonbrieven. Wanneer er verbetervoorstellen worden doorgevoerd, dan profiteert iedereen meteen mee. Als ik zelf een voorstelwijziging indien, dan wordt dit serieus overwogen. De programmeurs van HRMS spelen daarbij zeer kort op de bal. Ze bezitten een ongelofelijke drive om de software voortdurend te perfectioneren. Wijzigingen in de wetgeving zitten er meteen in. Ik moet me daar geen zorgen over maken."

Pascale is ook zeer te spreken over de online module die haar klanten gebruiken. "Klanten kunnen zeer eenvoudig online verlofdagen, ziektedagen, gewerkte uren of andere boekingen voor hun medewerkers uitvoeren. Dit is de software van de toekomst, zo vinden zelfs de mensen van de sociale inspectie. Ze gaven me onlangs een compliment voor de software die ik gebruikte."

Voel me nooit alleen

Pascale benadrukt ook het belang van de inhoudelijke ondersteuning die achter JESS zit. "Achter JESS zitten tal van inhoudelijke specialisten voor de verschillende domeinen van sociale wetgeving. Ook wanneer ik complexe inhoudelijke vragen heb rond een dossier, kan ik altijd bij deze mensen terecht. Ik heb een eenmanszaak, maar voel me dankzij deze ruggensteun nooit alleen."

Bezoek de website van P-assist!